dinsdag 21 oktober 2008

antwoord

Ons project was slakken maar we gaan stoppen met het project dus zullen we zien wat de volgende is.( erg bedankt voor de site)

nog een rekenvraagje maar in het Engels


There is a bus with 7 children inside. Each child has 7 bags. Inside each bag there are 7 big cats. Each big cat has 7 small cats. All cats have 4 legs each. How many legs are on the bus?

maandag 20 oktober 2008

Vraag van Mieke aan Urbanus

Waarover gaat je project in de klas? Wat is het onderwerp of de titel van je project?
Mieke

website maken met freewebs

Dit is een stappenplan

1. Je surft naar de website (klik hier:) http://www.freewebs.com

2. je ziet daar een grote rode knop met daarop Start Now, daar klik je op

3. je moet eerst een account maken. Dat doe je door je mail-adres in te vullen, wachtwoord kiezen, enz.. je vult gewoon de hokjes in dus.

4. je klikt op 'next'

5. je kiest een template (een template is hoe je wil dat je website er moet uitzien, je kan dit later veranderen als je een ander uitzicht wil.

6. Je klikt onderaan op 'I agree'

dan kom je op een pagina, maar daar vul je niets in, rechts bovenaan staat: 'no thanks, continue', klik dus op no thanks, continue

7. op de volgende pagina zie je 'help me build', laat dit maar ingevuld staan en klik op continue

8. je kiest een categorie. Je kan achteraf weer veranderen en bladzijden toevoegen, dus klik maar gewoon op iets. Bijvoorbeeld Personal, en basic, vink ook guestbook en contact me aan.
Klik dan op OK

dan klik je telkens rechts bovenaan op 'next step'

Je kan uiteindelijk klikken op 'publish my site'

ONTHOUD GOED HOE JE WEBSITE HEET WANT DAT IS JE WEBSITE-ADRES.
Ik maakte een voorbeeldje:

http://www.freewebs.com/miekevk/

Het verschil, de som, het product en het quotiënt

De oplossing van een optelling noemen we de som.
vb. de som van 3 en 4 is 7 of 3 + 4 = 7

De oplossing van een aftrekking noemen we het verschil
vb. het verschil van 8 en 5 is 3 of 8 - 5 = 3

De oplossing van een vermenigvuldiging noemen we het product
vb. het product van 3 maal 5 is 15 of 3 x 5 = 15

De oplossing van een deling noemen we het quotiënt
vb het quotient van 8 gedeeld door 4 is 2 of 8 : 4 = 2


....nu weet je dus wat een dozijn is, en je weet ook wat een verschil is.....
"meer dan 12" is geen goed antwoord... ten minste...niet goed genoeg voor iemand die goed kan rekenen... dus nog effe nadenken en r e k e n e n ....

Leren websites maken: les 1

Ok
We proberen eens of dit kan via heen-en-weer-bloggen...

Les 1:
Antwoord EERST op deze vraag:

1. Wil je leren hoe je zo simpel mogelijk iets op het internet kan zetten zodat iedereen het kan zien?


Dan kan ik je leren hoe je een account maakt op BIJVOORBEELD (er zijn zo nog andere) Freewebs
Daar kan je een website opvullen zoals je zelf wil.

of

2. Wil je leren programmeren (leren wat html-codes zijn bijvoorbeeld)








Mieke

vrijdag 17 oktober 2008

pas op vrienden

wachtwoord op plaasen en snel

twijfel geval+vraag

antwoord : meer dan 12. (vraag naar website maken uitleg.)

dinsdag 14 oktober 2008

Goed van jou dat je een bericht hebt kunnen plaatsen op de blog,

het antwoord op de vraag:

wat is het verschil tussen zes dozijn dozijn en een half dozijn dozijn

is niet 12....

Denk je nog effe na?

Mieke

maandag 13 oktober 2008

antwoord op vraagje : 12

vrijdag 10 oktober 2008

Dit spraken we vandaag af


Met Urbanus:
- Urbanus zal thuis of in de klas een bericht posten op de blog.

(ga naar blog - klik op 'aanmelden' - vul e-mailadres + wachtwoord in - kies de blog van Urbanus door te klikken op 'blog weergeven' - klik bovenaan rechts op 'nieuw bericht' - type bericht - klik op 'publiceer bericht')




- Urbanus zoekt het antwoord op de vraag over een dozijn.
Urbanus post het antwoord op de blog.










- Urbanus wil heel graag leren websites maken.
Wat niet kan is dat Mieke naar school komt om Urbanus te leren websites maken.
We moeten dus samen zoeken naar een andere manier. Hoe kan Urbanus leren websites maken?


overleg met Sarah


- Bijsturing: op de blog staan links, speciaal bijeengezocht voor J., andere kinderen in de klas oefenen ook via de blog. Mieke zal zoeken naar een middel om voor de hele klas links bij elkaar te zetten zodat alle kinderen ook online oefeningen kunnen maken, maar dus via een ANDER kanaal. Doel blog: transparant middel om via internet kinderen individueel te kunnen coachen. Later evalueren of dit mogelijk is via deze weg. Op dit moment nog steeds: vertrouwd geraken met dit middel tot communiceren.
- nood aan een middel om tijdsinvestering J. te kunnen opvolgen. J. gebruikt de blog nu vooral thuis. Doel blog: na compacten leerstof, in de klas kunnen voorzien in verbreding, verdieping, verrijking in de tijd die vrijkomt door compacten. Mieke zoekt applicatie om tijdsinvestering te laten bijhouden door J: wanneer gewerkt? - waaraan gewerkt? - waar gewerkt? - hoeveel tijd besteed?
- Sprongtoets 1 rekenmethode Rekensprong: ok. Foutenanalyse: delen met rest, omzetten analoog kloklezen naar digitaal kloklezen.
- Spelling !
- Evolutie: dankzij typen lange tekst gemaakt door J. Typen gaat al vlotter en sneller.
- Vraag J.: leren websites maken. Is verrijking! maar slechts zinvol in dit kader indien dit in de klas kan gebeuren. Kangoeroewerking niet mogelijk. Zoeken oplossing op school? eventueel met groepje kinderen begeleid door ouder?
- Leren typen ook door andere kinderen gevraagd: zoeken oplossing op school? eventueel geïnteresseerden samen typecursus laten volgen?
- programmaatjes zoals Woordkasteel, typetrainers, timez attack, enz. worden thuis geïnstalleerd terwijl ze eigenlijk vooral in de klas zinvol zouden zijn. Ict-coördinator geen tijd om snel te installeren. Oplossing zoeken via ouder?

donderdag 9 oktober 2008

The New York Times

In de krant The New York Times stond in september 2008 een artikel. Bij het artikel hoorde ook een test. Deze test zegt of je goed bent in het schatten van getallen.
Je krijgt 0,2 seconden, dat zijn 200 milliseconden, en da's héél kort, twee soorten balletjes te zien: blauwe en gele. Jij moet kiezen of er meer blauwe of meer gele balletjes zijn.



In de krant staat dat mensen gemiddeld een score halen van 75 %, scoor je hoger dan ben je héél goed in het schatten van getallen. En in een Engels tijdschrift (Nature) staat dan weer dat wie goed is in het schatten van getallen, ook goed is in wiskunde.
Je moet minstens 25 keer kiezen. Telkens wanneer je gekozen hebt zie je hoeveel keer je al hebt geklikt, en hoeveel procent je juist hebt geklikt.

hier is een pittige...

woensdag 8 oktober 2008

Bericht voor Urbanus


Ik kom vrijdagnamiddag naar de klas.
Mieke

Timez Attack


'Timez Attack is een spel dat je eerst moet downloaden op de website bigbrainz.com Je kan er enkel de demoversie gratis downloaden.
Als jij dat nu even uitprobeert en kan zeggen of het wel of niet een tof spel is, kunnen we het misschien wel aankopen in de school.

Zo zit het spel in elkaar:

Je wordt vastgehouden in de ondergrondse kerker van Ignoruntz. Je moet ontsnappen voor het te laat is, maar dat gaat niet zomaar. Je komt gesloten deuren tegen die je moet openen met een sleutel die je ergens vindt of van iemand krijgt.
Heb je een sleutel, dan moet je nog de juiste deur zien te vinden, de deur waarop er een vermenigvuldiging verschijnt als je er langs komt. Pas als je deze vermenigvuldiging juist hebt opgelost, gaat de deur open. Door die deur komt een reus te voorschijn die je maar kan verslaan als je de vermenigvuldigingen die op zijn buik verschijnen correct hebt opgelost.
Maak je een fout, dan krijg je een oplawaai van jewelste en een aantal extra oefeningen.
Is de reus tenslotte uitgeschakeld, dan krijg je een nieuwe sleutel...

Je leert er de tafels van vermenigvuldiging van 1 tot 12 mee. Per niveau wordt een nieuwe tafel geïntroduceerd.
Per reus die je tegenkomt moet je drie oefeningen maken, tenzij je fout bent, dan wordt de fout herhaald . Tussendoor zijn er een aantal herhalingssessies. Vooraleer de volgende tafel wordt aangebracht moet je een soort ingangsexamen doen. Misluk je, dan hang je er aan voor een extra oefensessie. Pas als je alle tafels hebt ingeoefend, heb je jezelf uit de kerker bevrijd.

Spelling Woordkasteel



Woordkasteel is een programma dat je gratis kan downloaden. (ong. 20 MB) op deze website
http://www.woordkasteel.com/indexw.htm
Via deze link:
http://www.woordkasteel.com/derden.htm
kan je nog extra woordlijsten downloaden.

Het is een programma waarmee je spelling kan oefenen. Je kan dit doen op verschillende niveau's van het eerste leerjaar tot en met het zesde leerjaar.

Je moet, om dit programma te kunnen gebruiken, dit wel eerst installeren op je eigen pc. Het zijn verschillende soorten oefeningen. Er zijn ook toetsen. Voor elk onderdeeltje kan je een snelkoppeling plaatsen op je bureaublad.

Bericht voor Sarah

De blaadjes hieronder gepost, met gebruik van 'scribd' staan hier maar ter illustratie. Even tonen dat ook word-documenten via de blog kunnen worden doorgegeven.

zondag 5 oktober 2008

nog maaltafels

hier zijn nog een aantal maaltafelspellen:

http://www.hbschool.com/activity/mult/mult.html
Op deze website moet je het vakje links, verschuiven naar de juiste plaats op het rooster.
Dus: als er op het vakje het getal 28 staat, dan schuif je dat zo dat het past naast de 7 en onder de 4, ofwel naast de 4 en onder de 7. Snap je?

http://www.bbc.co.uk/skillswise/numbers/wholenumbers/multiplication/timestables/game.shtml
Hier kies je de tafel die je wil oefenen (klik een paar keer op 'next'. Je kan kiezen of je de klok wil laten lopen of niet. Van tijdsklokken word ik soms wel een beetje zenuwachtig. Jij ook?

http://www.oswego.org/ocsd-web/games/SumSense/summulti.html
Hier moet je kaarten verschuiven naar de juiste plaats.

http://www.arcademicskillbuilders.com/games/meteor/meteor.html
Hier schiet je meteorieten stuk. Met de pijltjestoets kan je je shuttle draaien. Met de spatiebalk kan je schieten.